Засновник Велоспільноти «Лайба» Максим Цирулін: В Україні вже є міста, що чекають наших результатів

51














Максим Цирулін Чернігівець

Максим Цирулін

— яскравий приклад того, як небайдужа людина, що не має ніяких особливих ресурсів крім пари рук та голови, може захопити своїми ідеями, об'єднати і повести до мети однодумців, які можуть змінити ціле місто. І хай це стосується поки що організації велоінфраструктури, а не вирішення глобальних політичних чи економічних питань, переоцінити таку ініціативу все-одно буде важко. Адже всі подібні ініціативи — маленькі цеглинки, з яких постає нове суспільство та його члени — активні, відповідальні, готові працювати на благо громади. Тим більше, на всю Україну велосипедний Чернігів уже встиг заявити цього року дякуючи саме Максу, який разом з однодумцями поставили і зареєстрували рекорд України з найбільшого рухомого велосипеду.
Велосипедний рух у Чернігові у 2014 році розігнався так, що зупинити буде важко. Тим цікавіше поговорити наживо із одним із його найактивніших організаторів та натхненників.

Їжджу на гірському велосипеді МТБ, стаж катання — із 2010 року. Тепер велосипед для мене і транспортний засіб, і засіб пересування, і стиль життя. Сталося все досить логічно: я постійно, з самого дитинства, займався якимись видами спорту та активного відпочинку: скейт, ролики, реконструкція стрільби з луку. А тоді друзі підсадили на велосипед, так він і став моїм життям. А взагалі активну участь у велорусі я розпочав лише минулого року, тоді ще як співкоординатор Першого Чернігівського фотопорталу. Ми активно проводили акції за здоровий спосіб життя (до речі, цього року акція на нашому порталі продовжується у новому форматі, можна заходити і знайомитися).

Цього року все активно почалося із Велодня. Його натхненником була громадська ініціатива “ВелоЧернігів”, до якої входять різні люди. І нам вдалося організувати найпотужніший Велодень в історії Чернігова та один із наймасовіших в Україні. Зареєстрованих учасників цього року було 1590 чоловік, в 2 рази більше, ніж минулоріч. Крім того, ми встановили рекорд України «Рухома фігура велосипеду створена з найбільшої кількості велосипедистів».
Ми самі не очікували, що буде стільки велосипедистів, тому розрахували малюнок нашого велосипеда орієнтовно чоловік на 800. Це, щоб було зрозуміло, 700 метрів ліній на площі 4000 кв. м. Врешті-решт, вмістити в нього змогли 903 чоловіки. Але ще майже 600 тих, хто міг зробити рекорд більш вражаючим, навіть не було куди поставити. От думаємо тепер, як і де організовувати щось подібне наступного року, але поки що говорити рано.
Дякуючи цій події ми стали відомими на всю Україну: більше 500 згадувань в ЗМІ, про нас розповіли всі центральні телеканали, про Чернігів почули і передали нам привіти байкери із Чехії, Угорщини, Білорусі, Казахстану та інших країн світу. Наше місто отримало потужну популяризацію не тільки в Україні, а і за її межами.

Засновник Велоспільноти

Засновник Велоспільноти

Велоспільнота “Лайба”, яку я очолюю, формально існує зовсім недавно, десь із кінця травня, хоча ідею чогось подібного я виношував дуже давно. Саме слово “лайба” має багато значень, але конкретно на нашій землі у давнину в народі так звали велосипеди. Так логічно і народилася назва для нашої спільноти.
Наша основна мета дуже проста — розвиток велоруху та побудова велоінфрастурктури у Чернігові. А на майбутнє — і передача нашого досвіду іншим містам України, чому б ні.

Засновник Велоспільноти

Об'єктивно Чернігів відстає років на п'ять від таких передових веломіст як Львів чи Вінниця. Одеса поки нас випереджає трохи теж. А що таке Львів чи Вінниця? Це передусім гарні мери, які взялися за розвиток свого міста, залучили інвестиції, та розбудовують його інфраструктуру та популяризують туризм.  А європейське місто без велодоріжок — неможливо. Тому і велосипедна інфраструктура розвивається в тих містах паралельно із всією іншою.

Не треба думати, що велопробіги, коли всі просто проїхалися містом велосипедами — безглузда і неефективна подія. По-перше, це свято для всієї родини. У нас приймають участь всі, від малечі до дідусів 75-річного віку. А по-друге, і в Чернігові, і в Україні немає сталої культури їзди на велосипеді. Не всі знають правила дорожнього руху і дотримуються їх. І подібні велопробіги і призначені для того, щоб прищепити таку культуру людям.

Це гарне свято, це красиво виглядає, коли кілька сотень велосипедистів їдуть по місту у супроводі машин ДАІ. Але такий пробіг не є настільки ефективним, ніж постійне нагадування автомобілістам, що велосипедист є таким же учасником руху. У світі існує рух “Критична маса”. Суть його дуже проста: у певний день, зазвичай, у кожну останню п'ятницю місяця, всі велосипедисти збираються і їдуть певним маршрутом, дотримуючись всіх правил. Ніякого супроводу ДАІ. Але коли таких велосипедистів буде кілька десятків чи сотень, ми покажемо — ми такі ж учасники руху, і до нас вимагається таке ж ставлення. Адже у порівнянні автомобіля та велосипеда ми набагато менш захищені. Мета — донести повідомлення: ми не блокуємо рух на дорозі — ми і є рух.
В Україні Київ, Харків, Львів, Одеса, Рівне може, ще якісь, уже приєдналися до цього руху.

По найскромнішим підрахункам, у Чернігові 30 тисяч велосипедистів. Але постійно користуються велосипедами у сезон лише 1500 із них. Це всього піввідсотка від кількості населення міста. Інші просто побоюються їздити постійно нашими вулицями через відсутність велоінфраструктури, парковок і т.д. У Європі ж постійно їздить на велосипеді в середньому 10 відсотків громадян, в найкращих же містах — 35-40 відсотків жителів. 
Треба заохочувати людей, щоб як і у Європі велосипед був транспортним засобом, а не видом спорту. Проста європейська статистика: по одній і тій же дорозі на авто можна перевезти 2000 чоловік, велосипедом — 17 тисяч.

Засновник Велоспільноти

В Україні вже є такі ініціативи, коли керівники підприємств стимулюють своїх працівників їздити на роботу велосипедом. Наприклад, на каналі “1+1” для велосипедистів є не тільки закрите приміщення для зберігання двоколісного транспорту та душова кабінка, а навіть і безкоштовний сніданок для тих, хто приїздить на працю байком. Стимулює? Ось такі гарні ініціативи і треба розвивати у Чернігові.
І вони вже є. Навіть на моєму місці роботи в органі місцевого самоврядування облаштовано гостьову велопарковку, обладнану веб-камерою. А для працівників є кімната для постійного зберігання велосипедів.

З досвіду європейських країн, як тільки у місті з'являється велоінфраструктура, кількість тих, хто постійно їздить велосипедом, зростає у 10 разів! Ось це і є нашою метою — добитися європейського рівня по даному показнику. Тим більше, Чернігів — дуже зручне для велосипеда місто, із широкими вулицями, невеличке, всього 10 км. у діаметрі,  ідеально. П’ятдесят відсотків всіх переміщень по місту — відстані до 3 км. І в цьому плані велосипед є ідеальним видом транспорту. Доїхати кудись велосипедом на таку відстань значно швидше, ніж міським транспортом.

Міська влада поки що йде нам назустріч. 20 червня розпорядженням мера Олександра Соколова було створено робочу групу із розробки програми розвитку велоінраструктури у м. Чернігові. Нами подано концепцію розвитку цієї інфраструктури, вона доступна у мережі, її можна завантажити у нашій велоспільноті “Лайба”, і кожен читач може висловити свої побажання.
Уже відбулося засідання при міській раді, де піднімалося питання презентації велоконцепції, паркувань для велосипедів, а також їх крадіжок у місті. 4 серпня заплановано наступний виконком, на якому влада обіцяла затвердити нашу концепцію і розробити процедуру для інвесторів щодо спрощення встановлення велопаркувань. Кроки влади буде легко перевірити.

Є інвестори, що бажають встановити у Чернігові велопарковки безкоштовно. Для початку 10-20 шт. Але для цього міськрада повинна виконати певні процедури. Ми від них вимагали процедуру спростити і провести якнайшвидше, і отримали запевнення у підтримці. Побачимо, що буде далі і наскільки слова не розійдуться із ділом.

Ті десять парковок, які ставилися у місті 2 роки тому, м'яко кажучи, не дуже для цього підходять. Туди не завжди і колесо нормально вставиш. На жаль, КП “Паркування і ринок”, яке встановлювало їх, тоді ще не мало контактів із велоспільнотою, але ж то було гарне починання. Щоб надалі такого не трапилося, ми розробили креслення зручного велопаркування, зробленого за всіма європейськими вимогами, і зараз тісно співпрацюємо із керівником КП Дмитром Синенком щодо їх встановлення. Якщо наша ініціатива матиме успіх, надалі ми готові надавати креслення і консультації щодо встановлення велопаркувань для всіх організацій, магазинів і т.д., які побажають зробити свою установу дружньою для велосипедистів.
А ще є проблема крадіжок паркувань, які спилюють на метал.

Від правоохоронців недавно надавалася інформація, що надійшла за рік 121 заява про крадіжки велосипедів, 88 крадіжок вони розкрили, заарештовано групу, що займалася крадіжками. Хтось це бачить? Я — не бачу. Кожен тиждень ми маємо у місті повідомлення у соцмережах, іноді по 3-4  на день, що у людей крадуть велосипеди. І жодного разу ніхто не чув, щоб міліція знайшла велосипеди і повернула їх володарям.
Намагаємося налагодити роботу із міліціонерами щодо цього питання, можливо, зробити якийсь велопатруль. Але проблема в тому, що він не має повноважень як у правоохоронців. Поки домовилися про те, щоб міліціонери видали патрулям схему велопарковок, і ППС більше звертали увагу на ці місця.

Із іншими активістами велосипедного руху Чернігова співпрацюю прекрасно. В першу чергу,  із ініціатором Велодня Дмитром Роговим, адміністратором велофоруму. Разом із ним ми активно розвиваємо цей рух. Він придумує якісь свої заходи, я свої, і ми допомагаємо один одному. Співпрацюємо з громадською ініціативою «ВелоЧернігів», яка розробила дуже гарну соціальну рекламу «Нам по дорозі», яку вже можна побачити на білбордах в місті. Велоспільнота міста не така вже і велика, тому ми всі знайомі й дружимо.
Дружимо і з байкерами. А декілька наших учасників велоспільноти крім того є ще і автомобілістами, тому вони доносять нашу позицію до учасників міських автоклубів.
Крім того, активно працюємо із веломагазинами міста Чернігова, проводимо із ними акції, організовуємо знижки для велосипедистів, щоб велосипеди ставали доступнішими. Місто у нас небагате, тому робимо що можемо, щоб велосипеди могли купити більше містян.

Дуже приємно, що у місті став з'являтися прокат велосипедів, і тут ми теж доклали зусиль. На сьогодні, наскільки мені відомо, можна орендувати байк у магазинах “Велосвіт” та “Адреналін”, а також у парк-готелі “Чернігів”. Це якщо мова йде про брендові велосипеди. Ще я чув про прокат у Центральному парку, там, кажуть, більш прості велосипеди, але все-одно, приємно що напрямок розвивається.

По більшості велосипедисти — патріотично налаштовані люди. Звісно, зараз Україні тяжко, іде війна. Але це не означає, що не треба займатися нічим іншим. Ми проводили збір коштів для чернігівських батальйонів територіальної оборони на наших велоподіях. А крім того, війна ж закінчиться, хлопці повернуться — і вони захочуть жити у нормальному, комфортному місті. В тому числі і їздити на роботу на велосипеді.
До речі, багато хто із наших учасників велоспільноти зараз там, на Сході, бореться за єдину Україну.
Для мене і для всіх спілчан українець це не той, хто відрізняється за якоюсь мовною ознакою чи національністю. Це той, хто живе на нашій території, і у нього серце болить за Україну. Така людина є частиною нашої нації.

Зараз у нас дуже потужна команда професіоналів, кожен у своїй галузі. Разом ми об’єднались в ГУП (Громадське управління проектом). Разом з Геннадієм Добровінським – керівником ГО «Простір злагоди» і Вільямом Жігінасом ми розробили Концепцію розвитку велоруху та облаштування вело інфраструктури.  Але якщо у місті є небайдужі люди, що хочуть нам допомогти — знаходьте нашу велоспільноту “Лайба” у соцмережах, і виходьте на зв'язок із нами. Роботу знайдемо для всіх.
Коли люди роблять щось власними руками — до результатів своєї роботи вони ставляться більш бережливо.

Засновник Велоспільноти

В Україні вже є міста, що чекають наших результатів. Адже поки що в Україні щось подібне робилося лише за кошти бюджету. Ми йдемо знизу, від громади. І якщо нам вдасться зробити все те, що ми задумали, наш великий інфраструктурний проект силами лише громади та приватних інвесторів, ми будемо передавати їм наш досвід.

Досьє:
Максим Цирулін, 34 роки
професія: ІТ-спеціаліст у державній установі;
засновник велоспільноти “Лайба”: Фейсбук, Вконтакті;
співзасновник Першого Чернігівського фотопорталу;
крім велосипедів, захоплюється зеленим туризмом та створенням тематичних веб-сайтів;
одружений, виховує двох дітей.

Богдан Гуляй

Новости по теме 19 Июля 2014 15:46 Зелена сцена показує чернігівських знаменитостей та відкриває нові таланти 6 Июля 2014 07:30 Етнофестиваль на Зеленій Сцені: народні пісні, танці і шалений драйв 2 Июля 2014 15:20 Бодібілдер Ірина Козлова: «Спорт для жінок за тридцять — найкращий спосіб відновити своє здоров’я»

По материалам http://www.gorod.cn.ua/

Натисніть на стрілку що б перейти до наступної сторінки

Оставить комментарий