Комунальні підприємства Ужгорода – для прибутку чи вимивання бюджетних грошей?

0














Робота комунальних підприємств в Україні – окрема тема для дослідників української корупції.

Тут діє безліч сумнівних схем, в яких певні люди почуваються як риба у воді. Віднедавна у нашій країні покращилося законодавство – фінансова звітність комунальних фірм стала публічною інформацією, так само як і декларації керівників КП. Та чи стане робота підприємств, які належать громадам, повністю прозорою? Чіткі звіти про використані кошти – одна із запорук принципу прозорості. Особливо це актуально для тих організацій, куди рікою течуть бюджетні гроші.

Говорячи про КП на прикладі міста Ужгород, можна зробити висновок: покращення є, але до ідеалу далеко. Що впадає в око, то на офіційному сайті міськради нарешті з’явилася інформація із переліком комунальних підприємств, іменами їх керівників, контактами та короткою довідкою про послуги. Водночас у цьому розділі нема фінансової звітності, відтак жителі міста не знають, чи підприємство у збитку чи має прибуток. Щодо збитку, то він є, і великий. Детально досліджуючи фінансовий стан КП Ужгорода у 2016 році, з’ясувалося, що чи не 90% з них є збитковими, а отже – дотаційними. При підготовці публікації автор зустрівся із двома нюансами – небажання надавати журналістам документи щодо фінзвітності та категоричне небажання надати копії декларації про доходи керівників окремих КП. Щодо останнього, то сьогодні ці документи і без запиту доступні у реєстрі декларацій на сайті НАЗК. Фінансову звітність при великому бажанні теж можна отримати.

Причини того, що більшість ужгородських КП на дотаціях, різні. Вони у кожної фірми індивідуальні, десь, можливо, і об’єктивні, але разом з тим контролю громади для чого і куди йдуть бюджетні гроші нема. Інформації про публічні звіти керівників КП про свою роботу також не зафіксовано. Чого лише вартий приклад нині ліквідованих жеків, в які чи не на кожній сесії міськради спрямовувалися гроші платників податків.

Загалом, в Ужгороді одні й ті ж комунальні підприємства то створюють, то ліквідовують. Наприклад, в місті у 2012 році припинили роботу КП «Стадіон «Авангард». А вже цього року – відновили. Для догляду за міським підзамковим парком свого часу було запущено ціле окреме комунальне підприємство. Потім його по суті ліквідували, доручивши доглядати зелену зону КП «Парк культури та відпочинку «Боздоський». І от нещодавно знову метаморфози: міська влада уже відновлює КП «Під замком», натомість ліквідовує КП «Парк культури та відпочинку «Боздоський». А борги, що виникли в процесі господарської діяльності, стають знову ж таки тягарем для міського бюджету.

НОВІ ПІДПРИЄМСТВА ВИНИКАЮТЬ, А КОНКУРСУ ДИРЕКТОРІВ НЕМАЄ 

У час, коли державна влада десь з успіхом, а десь із провалом та все ж – публічно оголошує конкурс на посади керівників державних підприємств, в міській раді Ужгорода цього робити не поспішають.

Депутати нинішньої каденції створили вже три нових КП – «Центр інформаційних технологій міста», «Уж-фест», «Ужгородський муніципальний транспорт», проголосовано за намір створити КП «Акватік Центр Уж», відновлено, як уже згадано, КП «Під замком» та «Стадіон «Авангард». І в жодному випадку влада не оголосила публічного конкурсу на заміщення посад керівників цих фірм.

Згідно з нинішнім законодавством міський голова має право одноосібно, на власний розсуд, призначати керівника КП. Але з точки зору інтересу громади є ризик, що на посаду будь-якого із зазначених КП може потрапити людина не завдяки своїм талантам управлінця, а особистої відданості міському голові чи певній групі депутатів міськради. Це, у свою чергу, знову ж таки може породжувати ризики корупції. А то й прояви неефективної роботи, коли підприємство може щільно підсісти на дотацію бюджету замість того, щоб приносити до казни міста якщо й не прибуток, то хоча б вийти на рівень самоокупності.

МУНІЦИПАЛЬНИЙ ТРАНСПОРТ — АМБІТНИЙ ПРОЕКТ УЖГОРОДА

Особливу увагу привертає до себе факт створення комунального підприємства «Ужгородський муніципальний транспорт». Чи не всі попередні мери Ужгорода у контексті проблем перевезень пільговиків та й загалом сервісу нарікали, що на Закарпатті – єдиний обласний центр, який немає власного муніципального транспорту. І ось тепер з’явився шанс виправити таку реалію. Про створення муніципального транспортного підприємства в місті особливо активно заговорили після того, як обов’язок виділення грошей за компенсацію пільгових перевезень із державної казни перекладено на бюджети муніципалітетів. Останні ж почали отримувати хороші доходи за рахунок акцизних податків з продажу пального, алкоголю, цигарок.

В Ужгороді місцева влада виявилася щедрішою за державу – у 2017 році приватним перевізникам виділено рекордні майже 23 мільйони гривень. Пікантності ситуації додає те, що однією із транспортних фірм володіють безпосередньо близькі міського голови. Відтак останній у контексті відповідних фінансових програм тепер змушений повідомляти про конфлікт інтересів і не брати участі у голосуваннях. Власне серед депутатського корпусу виникла ідея – спрямувати бюджетні мільйони не на компенсацію приватним перевізникам, а на закупівлю муніципальних автобусів.

Юридично КП «Ужгородський муніципальний транспорт» існує із червня цього року. Тоді ж призначено і його директора – ним став депутат Ужгородської міської ради від партії «Відродження» Віталій Готра.

Як повідомили у відповідь на інформаційний запит у департаменті міського господарства міськради, посадовий оклад директору передбачений у розмірі 6 496 гривень. Втім, як йдеться у контракті, ця зарплата повинна нараховуватися лише з чистого прибутку фірми. Відтак наразі гроші керівнику не оплачуються.

Сьогодні тривають організаційні процедури, – розповів автору про роботу новоствореного КП керівник Віталій Готра. Зокрема у підприємства ще не відкрито банківського рахунку, нема офісу. «Це буде одне із найбільших комунальних підприємств у місті Ужгород, яке ми запускаємо з нуля», – зазначає Віталій Готра, який раніше спеціалізувався у сфері міжнародних вантажних перевезень. Приміщення і територію орендуватимуть в іншого комунально підприємства.

А щодо головного – власне автобусів, – то, як пояснив Віталій Готра, були варіанти закупівлі за процедурою лізингу. «Але після того, як ми провели всі підрахунки, вийшло так, що один автобус у лізинг коштував би як півтори автобуси, – пояснює керівник КП. – Відповідно, було прийнято колегіальне рішення – і на бюджетній комісії, і депутатами в міській раді, що лізинг нам невигідний».

Згідно з оприлюдненим на сайті міськради проектом рішення, в липні планувалося надати згоду підприємству купити 21 автобус на умовах лізингу. В підсумку це питання перенесли на кінець року – коли буде ясно про стан перевиконання бюджету і, відповідно, фінансові можливості. Згідно ж з цільовою фінансовою програмою в останній редакції, у статутний фонд підприємства із бюджету міста передбачено 4 мільйони 700 тисяч.

Директор КП сподівається, що до кінця року підприємству вдасться реально купити хоча б три-чотири автобуси. Тоді можна буде подаватися і на отримання ліцензії на пасажирські перевезення і, власне, на тендер щодо обслуговування певного міського маршруту. Суттєва обставина, наголошує Віталій Готра: поки підприємство не матиме техніки та штату, ліцензію на перевезення регулятор не видасть.

Щодо питання конкуренції із приватними перевізниками, то Віталій Готра висловлює впевненість: «Ми запускаємо підприємство, яке має, серед іншого, перевести систему перевезень на електронний квиток. Це – жива конкуренція. Буде конкурс на маршрути, той перевізник, який виграє конкурс, той і буде працювати. Ми закуповуємо нові автобуси, відповідно вони мають бути облаштовані пандусами, з вимогами екологічного стандарту «Євро-5», комфортабельні. Думаю, на ринку перевезень в Ужгороді ми будемо абсолютно конкурентноспроможними».

Городянам лишається сподіватися, що новостворене транспортне КП в майбутньому стане і прикладом надання якісних послуг пасажирам, і точно не буде черговою фірмою, яка сидітиме суто на голці бюджетних дотацій.

Ярослав Гулан, для «Ні корупції!»

Источник

Натисніть на стрілку що б перейти до наступної сторінки

Оставить комментарий