Врятуватись від Європи: Україна йде на конфлікт з СОТ, уникаючи скандалу з ЄС

У п’ятницю Міністерство економічного розвитку та торгівлі оприлюднило свою позицію щодо прийнятого напередодні законопроекту №6382 про продовження на два роки дії підвищеного мита на експорт металобрухту – 30 євро за тонну замість 10. 

Цей законопроект порушує домовленості України та ЄС, про що ЄвроПравда вже писала. Невипадково напередодні голосування у Раді представництво ЄС в Україні оприлюднило заяву, висловивши сподівання, що депутати поважатимуть міжнародні зобов’язання, які публічно взяла на себе Україна, «та уникнуть ще однієї двосторонньої торговельної суперечки з ЄС».

Здавалося, що відповідь на питання, чи бути скандалу, залежала від президентського вето. Однак в уряді знайшли варіант компромісу. 

МЕРТ, провівши «широке обговорення законопроекту із зацікавленими сторонами: народними депутатами, асоціаціями металургів, представниками металургійних підприємств, Урядовим офісом з європейської та євроатлантичної інтеграції», ухвалило рішення рекомендувати президенту підписати вказаний закон.

«Законопроект має на меті стабілізацію роботи українських металургійних підприємств в умовах військової агресії, збереження 25 тис. робочих місць. Водночас, згідно з існуючими розрахунками, металургійна галузь генерує 15 млрд грн податкових надходжень щороку, а відтак забезпечує безперебійне фінансування потреб оборони та відновлення окремих регіонів Донецької і Луганської областей», — наголошують у міністерстві.

Однак ще важливішим стало пояснення МЕРТ про те, яким саме чином можна уникнути порушення Україною своїх міжнародних зобов’язань.

«У разі набрання чинності законом його положення будуть застосовуватися без шкоди для зобов’язань у рамках Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Для металобрухту, який експортуватиметься в ЄС, залишатимуться чинними ставки вивізного мита, визначені в Угоді», — зазначається у заяві.

Аргументи МЕРТ базуються на принципі домінування міжнародних угод над внутрішнім законодавством.

На перший погляд, аргументи чиновників виглядають переконливо. Особливо зважаючи на те, що ЄС насправді не є важливим покупцем українського металобрухту.

За даними Держстату, у 2015 році (останньому до введення підвищених мит) з України було експортовано брухту на $289,5 млн, з яких до ЄС – на суму $6,3 млн. Левова частка цього експорту (на $227,1 млн) була поставлена до Туреччини.

Подібна ситуація фіксувалася Держстатом й минулого року, а також на початку нинішнього. В останні роки експорт українського металобрухту до ЄС майже не проводився. Основним його покупцем залишалася Туреччина, а цього року – ще й РФ.

За цією логікою, рішення МЕРТ виглядає «рятівним колом». Україна уникає порушення угоди з ЄС, але залишає брухт всередині країни.

Варто зазначити, що принцип домінування міжнародних угод в Україні діє дуже рідко.

Митники не читають міжнародне законодавство, а керуються відомчими наказами, тому, як правило, на практиці вимагається імплементація відповідних норм в українське законодавство. Наприклад, за цією ж логікою, точно таке виключення для ЄС має діяти і стосовно нинішнього мораторію на експорт необробленої деревини. Однак для деревини цей принцип чомусь не діє.

Зрештою, підвищені мита на металобрухт, що діють протягом останнього року, діють і щодо експорту до ЄС, що суперечить логіці уряду.

Крім того, за цією логікою, аналогічний принцип має поширюватися на експорт в інші країни, які мають угоди про вільну торгівлю з Україною: усі країни СНД, Грузію, Норвегію, Ісландію, Швейцарію, Ліхтенштейн, Македонію та Чорногорію. Про це в заяві МЕРТ не згадується.

Нарешті, така логіка ще більш загострює питання порушення Україною норм СОТ.

Адже Угода про вступ до СОТ – також міжнародний документ, ратифікований Радою, і він так само має перевагу над внутрішнім законодавством. І в цьому документі ми також зобов’язалися утримуватися від підвищення експортних мит.

НАЖМИТЕ НА СТРЕЛКУ , чтобы читать далее

Загрузка...

Leave a Comment